Chirurgische verwijdering

OIP (1).jpg
OIP (2).jpg

Verstandskiezen hebben zelden een functie en geven vaak aanleiding tot klachten. Daarom moeten ze meestal verwijderd worden.

Niet iedereen heeft verstandskiezen, bij 25% van de bevolking ontbreken een of meer verstandskiezen.

Bij degenen die wel verstandskiezen bezitten, is het zelden zo dat deze kiezen normaal in de rij staan en helpen bij het kauwen.

Meestal is er ruimtegebrek waardoor schoonhouden niet goed mogelijk is.

Gevolgen hiervan zijn het krijgen van gaatjes in de verstandskiezen en ontsteking van het tandvlees rondom de kies.

Als de milde pijnloze ontsteking overgaat in de acute vorm, ontstaat pijn en zwelling van de wang.

Doordat de mond niet open kan, wordt het moeilijk om de verstandskies te verwijderen.

Verwijdering van de verstandskiezen van de onderkaak vindt bij voorkeur tussen het 15e en 25e levensjaar plaats.

Het ontstaan van klachten wordt dan voorkomen en er heeft nog geen aantasting van het tandvlees of de kiezen plaatsgevonden.

Bovendien is verwijdering op jonge leeftijd eenvoudiger en verloopt de genezing beter.

Wachten tot er klachten zijn heeft als gevolg dat er schade is aangericht en de behandeling moeizamer verloopt.

Meestal beginnen de klachten ook nog op een ongelegen moment.

Dus soms is verwijdering van de verstandskies noodzakelijk, juist als men geen klachten heeft.

Verwijdering

Als de verstandskiezen verwijderd moeten worden dan komt men meestal een keer voor verwijdering van de onder en bovenverstandskies van de ene zijde en een andere keer voor verwijdering van de kiezen aan de andere kant.

Plaatselijke verdoving

Eerst krijgt u plaatselijke verdoving. Daarna wordt, afhankelijk van de ligging van de kies, deze getrokken.

Ligt de kies onder het tandvlees en/of bot, dan wordt eerst het tandvlees opzij geschoven.

Als het nodig is wordt de kies vrij gelegd door met een boor wat bot weg te nemen daarna wordt de kies in stukjes verwijderd.

De wond wordt gehecht met materiaal dat na ongeveer 4 weken vanzelf oplost.

Om bloedstelping en genezing te bevorderen, moet u meestal op een gaastampon bijten.

U moet proberen dit een uur vol te houden, daarna kunt u de gaastampon verwijderen. De eerste uren hierna is het raadzaam om niet te spoelen.

Wel kunt u wat drinken.

De te verwachten zwelling kunt u bestrijden door zo snel mogelijk na de behandeling gedurende anderhalf uur een ijszak op de betreffende wang te leggen.