Zorg na kaakchirurgische ingreep

U heeft net een kaakchirurgische ingreep ondergaan en wij geven u graag wat adviezen mee naar huis.Kies of tand er uit:

30 minuten dichtbijten op het gaasje.

Bij opnieuw bloeden 30 minuten dichtbijten op het gevouwen gaasje of op een schone katoenen zakdoek.

24 uur niet spoelen.

Buitenkant van de wang koelen.

Tot de volgende dag geen hete dranken drinken.

Niet roken.

Wat u verder moet weten:

Verdoving: is uitgewerkt na twee tot vier uur, daarna kunt u gewoon weer eten maar niet te heet/te koud de eerste 24 uur.

Pijn: Meestal heeft u nog enige tijd pijn na de behandeling. U kunt gebruik maken van de voorgeschreven pijnstillers of paracetamol om de pijn te onderdrukken.

Zwelling: Meestal treedt t er zwelling in uw gezicht op, het kan het gevoel geven dat de wang is vastgehecht aan het tandvlees. Na 3 à 4 dagen is de zwelling op zijn hoogtepunt en neemt daarna langzaam weer af. Zwellingen kunt u enigszins beperken door na de behandeling de eerste uren de buitenzijde van de wang te koelen.

Beperkte mondopening: door zwelling kan dit verschijnsel optreden, als de zwelling afneemt zal de mondopening weer normaal worden. Het kauwen van een suikervrije kauwgom kan het afnemen van de zwelling bevorderen.

Hechtingen: de hechtingen lossen vanzelf op! Als er niet oplosbare hechtingen gebruikt worden, zal dit vermeld worden. U komt dan nog een keer terug om ze te laten verwijderen.

Bloedverlies: licht bloedverlies is de eerste 24 uur normaal. Als het blijft bloeden na 60 minuten bijt dan nog 30 minuten dicht op het opgevouwen gaasje of op een schone katoenen zakdoek. Geen watten gebruiken!

Koorts: de eerste 4 dagen na de ingreep kan er een lichte verhoging van de lichaamstemperatuur optreden tot 38.5 graden Celsius

Mondhygiëne: de eerste 24 uur na de behandeling niet spoelen, dit kan opnieuw bloeden veroorzaken. Na 24 uur weer de normale mondhygiëne hervatten aangevuld met het voorgeschreven spoelmiddel of met zout water. Spoel na iedere maaltijd. Roken vertraagt de genezing.

Complicaties

Ernstige nabloeding, die niet te stoppen is

Hoge koorts boven de 39 graden

Toenemende zwelling, 3 à 4 dagen na de behandeling

Hevige, toenemende pijnklachten 4 dagen na de behandeling

Heeft u één van bovenstaande complicaties of vragen, dan zijn wij buiten de openingstijden bereikbaar op ;

Heeft u een van de bovenstaande complicaties neem dan contact op met één van de klinieken.

Na 17.00 uur en in het weekend: 0622013202 (Dr. Grunert) of 0627462737 ( P.J. Zecha )06oof 0681480752